Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

03.1 Commissie Bestuur, Digitalisering en Financiën

vrijdag 6 juni 2025

10:00 - 12:30
Locatie

Het Waterschapshuis, Stationsplein 89, Amersfoort

Voorzitter
Vincent Lokin
Toelichting

Vergaderzaal 1.30 Ijssel

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

  3. 3.a

    (bijlage 25-37a en b. Ter advisering aan de Ledenvergadering).


    De CBDF wordt gevraagd de Ledenvergadering te adviseren om akkoord te gaan met:
    1. het Plan van Aanpak Waterschapsverkiezingen 2027 (incl. de hiervoor benodigde financiële middelen);
    2. het instellen van een bestuurlijke klankbordgroep, onder meer voor de totstandkoming van de stemhulp en de publiekscommunicatie;
    3. het voorbereiden van de aanbesteding van een digitale stemhulp door middel van marktonderzoek en hierop in een volgende vergadering van de CBDF terug te komen.

  4. 3.b

    (bijlage 25-38a en b. Ter advisering aan de Ledenvergadering).


    De CBDF wordt gevraagd de Ledenvergadering te adviseren het volgende voorstel vast te stellen:
    1. De waterschappen gaan voor de verkiezingen van 2027 in 2026 en 2027 € 1 miljoen per jaar extra be__talen, zodat voor de verkiezingen van 2027 overeenkomstig een onafhankelijk onderzoek in totaal € 15,1 miljoen wordt betaald.
    2. De Unie adviseert a.s. zomerperiode positief namens alle waterschappen in de consultatie van de aanpassing van de ministeriële regeling die nodig is om voorstel 1 in de praktijk te beengen. Individuele waterschappen sturen geen eigen consultatiereactie in en maken geen bezwaar tegen de beschikkingen in het voorjaar van 2026 indien de aanpassing van de regeling en de beschikkingen conform het bovenstaande luiden.
    3. Voor de verkiezingen van na 2027 wordt de bijdrage van de waterschappen bepaald langs de volgende hoofdlijnen:
    · Vertrekpunt is de bijdrage voor de verkiezingen van vier jaar eerder. Deze bijdrage wordt aangepast op basis van achtereenvolgens:
    a. meer/minder kiesgerechtigden van de verkiezingen van vier jaar eerder t.o.v. acht jaar eerder, waarbij per kiesgerechtigde wordt uitgegaan van een bedrag dat 60% van de meerkosten per kiesgerechtigde van de verkiezingen van vier jaar eerder bedraagt;
    b. eventuele verhoging als gevolg van voorzienbare nieuwe wetgeving, waarvan de hoogte in principe voortvloeit uit een Uitvoerbaarheidstoets Decentrale Overheden (UDO) en/of onderzoek op basis van artikel 2 Financiële Verhoudingswet;
    c. indexatie door voor 45% van de bijdrage na stap b de Consumenten Prijsindex (CPI) te hanteren en voor 55% van deze bijdrage een nader te bepalen CAO-index_._
    · Voor de berekening van de bijdrage van de waterschappen aan de waterschapsverkiezingen als gevolg van onvoorziene en gewijzigde omstandigheden die niet worden ondervangen door bovenstaande verrekeningssystematiek wordt uitgegaan van 21% van de totale kosten van de betreffende component voor gecombineerde verkiezingen.
    · In de aanloop naar iedere verkiezing evalueren het ministerie van IenW, de VNG en de Unie of bovenbeschreven systematiek toereikend is om te hanteren voor het berekenen van de bijdrage van de waterschappen voor de volgende verkiezing. Op basis van deze evaluatie wordt zo nodig een passend voorstel tot wijziging van de ministeriële regeling in procedure gebracht waarbij een realistische planning wordt aangehouden die rekening houdt met de vaste verander- en publicatiemomenten van regelingen.

  5. 4

    De CBDF wordt gevraagd:
    · kennis te nemen van het (aangepaste) Inkoopbeleid waterschappen 2025;
    · en dit beleid vast te stellen als uniform inkoopbeleid voor alle waterschappen en de aan de waterschappen gelieerde organisaties.

  6. 5

    De CBDF wordt gevraagd:
    1. zich uit te spreken of de wensen die in december 2020 met het ministerie van IenW zijn gedeeld nog steeds een plek gegeven zouden moeten worden in het vervolgtraject toekomstbestendige bekostiging Nederlands waterbeheer;
    2. aan te geven of er in de tussentijd nieuwe wensen bij zijn gekomen die ook onder de aandacht van het ministerie gebracht moeten worden.

  7. 6

    De CBDF wordt gevraagd positief aan de Ledenvergadering te adviseren om in te stemmen met een contributiestijging van 8%, welke onder te verdelen is in de volgende categorieën en het gesprek aan te gaan over ambitieniveaus voor de vereniging:

    • Een stijging van 2,6% voor onvermijdelijke uitgaven als gevolg van eerder gemaakte afspraken;
    • Een stijging van 3,2% als gevolg van intensivering van diverse thema’s om hiermee gesteld te staan voor de ontwikkelingen in de nabije toekomst;
    • Een verwachte stijging van 2,2% voor de reguliere indexatie van de contributie;
    • Een gesprek over het gewenste ambitieniveau van de vereniging in het licht van actuele en toekomstige ontwikkelingen die van invloed zijn op het waterschapswerk.
  8. 7.a

    (bijlage 25-42a en b. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde koers voor de verdere uitvoering van de Omgevingswet door de waterschappen en de ondersteuning hierbij door de Unie.

  9. 7.b

    (bijlage 25-43a t/m c. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd te besluiten om een deel van het restant van een subsidie die we als sector hebben ontvangen voor de implementatie van de Omgevingswet te besteden aan de dekking van de kosten in 2026 van 2 fte op het Uniebureau die t.b.v. de waterschapen werken aan de Omgevingswet.

  10. 8

    (bijlage 25-44. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd het volgende te besluiten:
    1. Kennis te nemen van het voornemen van de Europese Commissie de Europese Aanbestedingsrichtlijnen te herzien en van het daarbij te doorlopen proces en planning.
    2. Kennis te nemen van de acties die de Unie in dit kader tot nu toe heeft ondernomen.
    3. Akkoord te gaan met de aandachtspunten die in dit stuk beschreven zijn.
    4. Akkoord te gaan met het voorstel dat de Unie in goede afstemming met de inkoopcommunity van de waterschappen een position paper opstelt ten behoeve van de lobby.

  11. 9

    (bijlage 25-45a en b. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd in te stemmen met de in deze notitie voorgestelde reactie over het financieel toezicht op de waterschappen naar aanleiding van een rapport van TwynstraGudde.

  12. 10

    (bijlage 25-46. Ter besluitvorming.)


    De CBDF wordt geadviseerd om als standpunt in te nemen dat het verplicht schatkistenbankieren door de provincies, gemeenten en waterschappen kan worden afgeschaft, zodat dit standpunt naar voren kan worden gebracht in gesprekken over de ‘Periodieke evaluatie kasbeheer’ en de evaluatie van de Wet financiering decentrale overheden.

  13. 11

    (bijlage 25-47a en b. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd om in te stemmen met de zes geformuleerde prioriteiten, te weten:
    1. [MK1] [MK2] Burger en ondernemer centraal stellen in onze dienstverlening
    2. Versterken van de digitale weerbaarheid en autonomie
    3. Versterken van digitaal vakmanschap van ambtenaren
    4. Op een verantwoorde wijze benutten van de kansen van AI
    5. Benutten en op een verantwoorde manier delen van data
    6. Gezamenlijk inzetten van cloudtechnologie


    [MK1]Deze zin loopt niet.
    Volgens mij moet er staan:
    De CBDF wordt gevraagd in te stemmen met de zes geformuleerde prioriteiten (ik zou deze dan ook opnemen in het gevraagd besluit) uit de NDS.


    [MK2]En dus daarmee stemt men eigenlijk dus ook in met de NDS.

  14. 12

    (bijlage 25-48. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd om:
    · kennis te nemen van het initiatief ‘Datastrategie waterschappen’;
    · in te stemmen met de uitgangspunten die in dit voorstel gemaakt worden voor de datastrategie en deze langs deze lijn verder uit te werken.

  15. 13

    De CBDF wordt gevraagd om de Ledenvergadering positief te adviseren over:

    1. de nieuwe Samenwerkingsovereenkomst IHW 2029-2034;
    2. het jaarplan, inclusief begroting, van het Informatiehuis Water (IHW) voor 2026 waardoor de uitvoering van de basistaken van het IHW wordt geborgd;
    3. de financiering van de bijkomende taken: Waterveiligheidsportaal (uit de Dijkrekening van het HWBP), beheer van de Digitale Delta API’s (verdeelsleutel partners), Droogteportaal (50% door de waterschappen), bijdrage aan Slim Watermanagement (waterschappen) en INSPIRE (verdeelsleutel partners);
    4. de overige kosten: continuering extra bijdrage beheer Aquo-standaard, EU-High Value Datasets;
    5. de verhoging van de begroting op grond van de indexering.
  16. 14

    (bijlage 25-50. Ter advisering aan de Ledenvergadering).


    De CBDF wordt gevraagd om de Ledenvergadering positief te adviseren over de verhoging van de jaarlijkse bijdrage van de waterschappen aan het Handelsregister van € 148.000 naar € 444.000 in 2025 en 2026.

  17. 15

    (bijlage 25-51. Ter besluitvorming).


    De CBDF wordt gevraagd om:

    1. vanaf het peiljaar 2021 de gegevens uit Venster op te nemen in WAVES Plus (het besloten gedeelte van het Waterschap Analyse- en Verbetersysteem);
    2. te beginnen met tien indicatoren die opgenomen zijn in het trend- en managementdashboard van Venster, te weten:

    · gemiddelde bezetting in #fte’s;
    · % inhuur van bezetting;
    · % overhead van bezetting;
    · apparaatskosten in €’s per fte;
    · % ziekteverzuim;
    · % instroom in fte’s;
    · % uitstroom in fte’s;
    · ICT-kosten in €’s per geservicede medewerker;
    · gemiddelde betaaltermijn facturen (is reeds opgenomen in WAVES);
    · betaaldiscipline (% facturen betaald binnen 30 dagen);

    1. na drie peiljaren, te weten 2021, 2023 en 2025 (de uitvraag voor Venster vindt tweejaarlijks plaats) te evalueren en besluiten of en onder welke voorwaarden het opnemen van de gegevens uit Venster kan worden voortgezet.
  18. 16

    16.1. Ondertekening overeenkomst krachtenbundeling circulair inkopen
    (bijlage CBDF 25-52)


    16.2. Financiën Omgevingswet
    (bijlage CBDF 25-53)


    16.3. Stand van zaken aanpassing belastingstelsel
    (bijlage CBDF25-54)


    16.4. Uitspraak Hoge Raad woonruimteforfait zuiveringsheffing
    (bijlage CBDF 25-55)


    16.5. Onderzoek gegevensverstrekking drinkwaterbedrijven t.b.v. belastingheffing
    (bijlage CBDF 25-56)


    16.6. Vrijstelling zuiveringsslib binnen de afvalstoffenbelasting
    (bijlage CBDF 25-57)


    16.7. Rechtmatigheidsverantwoording en accountantscontrole
    (bijlage CBDF 25-58)


    16.8. EU-Taxonomie en CSRD
    (bijlage CBDF 25-59)


    16.9. Stand van zaken aanwijzing sectoraal CERT
    (bijlage CBDF 25-60)


    16.10. Consultatiereactie Cyberbeveiligingsbesluit en het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten
    (bijlage CBDF 25-61)


    16.11. AI-verordening
    (bijlagen CBDF 25-62)


    16.12. Overheidsbrede standpunt voor de inzet van generatieve AI
    (bijlage CBDF 25-63)

  19. 17
    Rondvraag
  20. 18
    Sluiting